Més informació [ Llista d'activitats | Detall d'activitat

 
B030131B03   Eines i estratègies per a l'abordatge de conflictes en l'àmbit escolar. La mirada mediadora i restaurativa a l'escola
2017-2018   Curs d'equips de centre. Educació Infantil-Primària
  
   17/10/2017 - 30/1/2018 (30 hores) de 17:30h a 20:00h
   ESC Santa Eulàlia
   c. Olvan, s/n (Berga) 
  
Format   Presencial
Organització   Servei Educatiu Berguedà
  
  
  
Accessos   Veure Plànol
Inscripció   12/09/2017 - 26/09/2017 . Activitat restringida
  
Descripció i   Metodologia:   Per tal que l'aprenentatge sigui el
més experimental possible, es combinen exercicis pràctics a partir de la pràctica de
conflictes i de situacions i exemples d'històries reals que aportin els participants. La
interacció i responsabilització del grup, docents i participants ha de convertir-se en la plataforma per l'aprenentatge.
Al llarg del desenvolupament del programa, els alumnes posaran en pràctica a l'escola (centre de treball) els aprenentatges assolits. Les docents acompanyarem en el disseny, en l'aplicació I l'avaluació de la pràctica a l'escola.
  
Objectius   1. Analitzar i oferir conceptes sobre el conflicte i entendre'l com un procés;desenvolupar habilitats per transformar-lo.
2. Reflexionar sobre l'ús dels conceptes: conflicte, problema, violència, agressivitat,diàleg, provenció i prevenció i pau, en el context escolar.
3. Determinar les principals causes del conflicte en el context escolar per un millor
abordatge.
4. Comprendre el procés de comunicació i la seva importància en la transformació constructiva dels conflictes.
5. Conèixer la mediació com a forma de resolució de conflictes.
6. Conèixer les pràctiques restauratives com a eina per la prevenció i provenció als
centres educatius.
7. Donar eines per millorar la convivència i enfortir els vincles dins tota la comunitat educativa: alumnes, docents, famílies, i altres.
8. Prendre consciència de la necessitat de crear xarxes d'acció amb un enfoc comunitari.
  
Continguts   1. EL CONFLICTE
- Tipologia de conflictes a l'escola
- L'estructura dels conflictes: elements que serveixen per dissenyar estratègies
d'intervenció/actuació a l'aula/centre educatiu.
- Dinàmica dels conflictes: escalada i des escalada
- Estils d'abordatge de conflictes
- Alternatives per a la transformació de conflictes: gestionar conflictes col·laborant i des del protagonisme, un canvi de paradigma.
2. EL CONFLICTE I EL CONTEXT EN EL QUE ES PRODUEIX
- L'expressió violenta i l'expressió no violenta.
- Les 3 violències
- Abordatge de la violència en el context escolar: l'assetjament i altres formes de violència.
3. LA COMUNICACIÓ EFECTIVA I EL CONTEXT RELACIONAL A L'ESCOLA
- Elements de la comunicació (llenguatge, emocions i corporalitat)
- Condicions per a una bona comunicació: l'escolta, l'empatia i
la indagació versus la proposició
- Elements de la Comunicació No Violenta (CNV)
- Facilitació de diàlegs per intervenir en conflictes a l'aula.
- Tècniques i estratègies: Escolta activa, parafraseig, resums positivadors.
- Les Preguntes com a eina.
- El rol del/la docent com a facilitador/a d'aquests diàleg: empoderament, legitimització i
reconeixement
4. EINES PER A LA RESOLUCIÓ
- La mediació entre iguals.
- La mediació com a procés d'intervenció en la comunitat educativa. L'escola amb cultura de diàleg.
- Les pràctiques restauratives: reunions restauratives i cercles restauratius: el rol de la persona facilitadora.
5. EINES PER A LA PREVENCIÓ I PROVENCIÓ
-La utilitat de les practiques restauratives en els centres socioeducatius.
- Enfocament punitiu vs. Enfocament restauratiu.
- Finestra de la responsabilitat social. Equilibri entre el control i el suport.
- Disseny de cercles restauratius i proactius a l'aula i al claustre.
- Com involucrar les famílies en la metodologia de pràctiques restauratives.
6. LA COMUNITAT EDUCATIVA I EL CONTEXT COMUNITARI:
- La relació família-escola des d'una perspectiva col·laborativa.
- La relació escola- territori des d'una perspectiva comunitària.
  
Formador/a   Marta Canudas i Dolores Montejo
  
Avaluació   - Satisfacció de les persones assistents i de l'equip de coordinació en relació amb el disseny i el desenvolupament de l'activitat formativa
- Aprofitament i transferència immediata a la pràctica docent d'aspectes relacionats amb els continguts de l'activitat formativa
- Definició de línies de treball a seguir per consolidar l'aplicació de la formació rebuda a la pràctica docent
  
Requisits de  certificació   - Assistència a un mínim del 80% de les hores presencials de la formació
- Avaluació positiva de les tasques individuals i grupals en relació amb l'aprofitament i la transferència immediata
- Avaluació positiva de la transferència del contingut de la formació al seu centre
  
E-mail   crp-bergueda@xtec.cat
  
  
Calendari  
 Sessió 1   dimarts   17/10/2017   1730   2000 
 Sessió 2   dimarts   24/10/2017   1730   2000 
 Sessió 3   dimarts   07/11/2017   1730   2000 
 Sessió 4   dimarts   14/11/2017   1730   2000 
 Sessió 5   dimarts   21/11/2017   1730   2000 
 Sessió 6   dimarts   28/11/2017   1730   2000 
 Sessió 7   dimarts   12/12/2017   1730   2000 
 Sessió 8   dimarts   09/01/2018   1730   2000 
 Sessió 9   dimarts   23/01/2018   1730   2000 
 Sessió 10   dimarts   30/01/2018   1730   2000 
  


Generalitat de Catalunya
Departament d'Educació
Pla de formació permanent