B030131B03 |
Eines i estratègies per a l'abordatge de conflictes en l'àmbit escolar. La mirada mediadora i restaurativa a l'escola |
2017-2018 |
Curs d'equips de centre. Educació Infantil-Primària |
|
|
|
17/10/2017 - 30/1/2018 (30 hores) de 17:30h a 20:00h |
|
ESC Santa Eulàlia |
|
c. Olvan, s/n (Berga)  |
|
|
Format |
Presencial |
Organització |
Servei Educatiu Berguedà
|
| |
|
|
| |
Accessos |
Veure Plànol
|
Inscripció |
12/09/2017 - 26/09/2017 . Activitat restringida |
|
|
Descripció i Metodologia: |
Per tal que l'aprenentatge sigui el
més experimental possible, es combinen exercicis pràctics a partir de la pràctica de
conflictes i de situacions i exemples d'històries reals que aportin els participants. La
interacció i responsabilització del grup, docents i participants ha de convertir-se en la plataforma per l'aprenentatge.
Al llarg del desenvolupament del programa, els alumnes posaran en pràctica a l'escola (centre de treball) els aprenentatges assolits. Les docents acompanyarem en el disseny, en l'aplicació I l'avaluació de la pràctica a l'escola.
|
| |
Objectius |
1. Analitzar i oferir conceptes sobre el conflicte i entendre'l com un procés;desenvolupar habilitats per transformar-lo.
2. Reflexionar sobre l'ús dels conceptes: conflicte, problema, violència, agressivitat,diàleg, provenció i prevenció i pau, en el context escolar.
3. Determinar les principals causes del conflicte en el context escolar per un millor
abordatge.
4. Comprendre el procés de comunicació i la seva importància en la transformació constructiva dels conflictes.
5. Conèixer la mediació com a forma de resolució de conflictes.
6. Conèixer les pràctiques restauratives com a eina per la prevenció i provenció als
centres educatius.
7. Donar eines per millorar la convivència i enfortir els vincles dins tota la comunitat educativa: alumnes, docents, famílies, i altres.
8. Prendre consciència de la necessitat de crear xarxes d'acció amb un enfoc comunitari.
|
| |
Continguts |
1. EL CONFLICTE
- Tipologia de conflictes a l'escola
- L'estructura dels conflictes: elements que serveixen per dissenyar estratègies
d'intervenció/actuació a l'aula/centre educatiu.
- Dinàmica dels conflictes: escalada i des escalada
- Estils d'abordatge de conflictes
- Alternatives per a la transformació de conflictes: gestionar conflictes col·laborant i des del protagonisme, un canvi de paradigma.
2. EL CONFLICTE I EL CONTEXT EN EL QUE ES PRODUEIX
- L'expressió violenta i l'expressió no violenta.
- Les 3 violències
- Abordatge de la violència en el context escolar: l'assetjament i altres formes de violència.
3. LA COMUNICACIÓ EFECTIVA I EL CONTEXT RELACIONAL A L'ESCOLA
- Elements de la comunicació (llenguatge, emocions i corporalitat)
- Condicions per a una bona comunicació: l'escolta, l'empatia i
la indagació versus la proposició
- Elements de la Comunicació No Violenta (CNV)
- Facilitació de diàlegs per intervenir en conflictes a l'aula.
- Tècniques i estratègies: Escolta activa, parafraseig, resums positivadors.
- Les Preguntes com a eina.
- El rol del/la docent com a facilitador/a d'aquests diàleg: empoderament, legitimització i
reconeixement
4. EINES PER A LA RESOLUCIÓ
- La mediació entre iguals.
- La mediació com a procés d'intervenció en la comunitat educativa. L'escola amb cultura de diàleg.
- Les pràctiques restauratives: reunions restauratives i cercles restauratius: el rol de la persona facilitadora.
5. EINES PER A LA PREVENCIÓ I PROVENCIÓ
-La utilitat de les practiques restauratives en els centres socioeducatius.
- Enfocament punitiu vs. Enfocament restauratiu.
- Finestra de la responsabilitat social. Equilibri entre el control i el suport.
- Disseny de cercles restauratius i proactius a l'aula i al claustre.
- Com involucrar les famílies en la metodologia de pràctiques restauratives.
6. LA COMUNITAT EDUCATIVA I EL CONTEXT COMUNITARI:
- La relació família-escola des d'una perspectiva col·laborativa.
- La relació escola- territori des d'una perspectiva comunitària.
|
| |
Formador/a |
Marta Canudas i Dolores Montejo
|
| |
Avaluació |
- Satisfacció de les persones assistents i de l'equip de coordinació en relació amb el disseny i el desenvolupament de l'activitat formativa
- Aprofitament i transferència immediata a la pràctica docent d'aspectes relacionats amb els continguts de l'activitat formativa
- Definició de línies de treball a seguir per consolidar l'aplicació de la formació rebuda a la pràctica docent
|
| |
Requisits de certificació |
- Assistència a un mínim del 80% de les hores presencials de la formació
- Avaluació positiva de les tasques individuals i grupals en relació amb l'aprofitament i la transferència immediata
- Avaluació positiva de la transferència del contingut de la formació al seu centre
|
| |
E-mail |
crp-bergueda@xtec.cat
|
| |
|
|
Calendari |
Sessió 1 |
dimarts |
17/10/2017 |
1730 |
2000 |
Sessió 2 |
dimarts |
24/10/2017 |
1730 |
2000 |
Sessió 3 |
dimarts |
07/11/2017 |
1730 |
2000 |
Sessió 4 |
dimarts |
14/11/2017 |
1730 |
2000 |
Sessió 5 |
dimarts |
21/11/2017 |
1730 |
2000 |
Sessió 6 |
dimarts |
28/11/2017 |
1730 |
2000 |
Sessió 7 |
dimarts |
12/12/2017 |
1730 |
2000 |
Sessió 8 |
dimarts |
09/01/2018 |
1730 |
2000 |
Sessió 9 |
dimarts |
23/01/2018 |
1730 |
2000 |
Sessió 10 |
dimarts |
30/01/2018 |
1730 |
2000 |
|
| |